Vi har laget en progresjonsplan for fagområdene i rammeplanen. Der har vi vist hvordan vi tenker vi jobber med de ulike fagområdene i de ulike alderstrinnene. Det er viktig å vite at vi ser enkeltbarnets utvikling og modenhet an slik at disse aldersinndelingene er tenkt som en veiviser og ikke en mal som alle skal passe inn i.
1-2 åringer
- enkle sanger og regler
- pekebøker og enkle billedbøker
- de voksne arbeider bevisst med språket sitt og passer på å snakke masse med barna om det som skjer rundt barna
- de voksne kan også bruke kroppsspråk for å støtte oppunder språket
3-4 åringer
- sanger, regler og ellinger
- billedbøker og enkle tekst bøker
- samtaleoppbygging
- begrepsutvikling
- arbeider med eventyr og fortellinger
5-6 åringer
- har høytlesning
- bruker lydbøker
- lager egne eventyr
- lager rimeord
- blir kjent med bokstaver
- prøver å skrive sitt eget navn
- lekeskriver
- arbeider med begrepsutvikling (grep om begreper)
- sang og sangleker
- vitser og gåter
1-2 åringer
- fokus på grovmotorikk, turer i ujevnt terreng
- klatre og hoppe bruker hele kroppen
- bevegelseslek-sanglek
- spise, drikke selv (øye-hånd koordinasjon)
- bevisste voksne at barna er fysiske og lærer gjennom å være kroppslig
3-4 åringer
- kroppsbeherskelse, gå, løpe, hoppe, hinke
- sykling
- organistert utelek
- hygiene
- turer i nærmiljø (skog, natur, lekeplasser, fotballbane)
- kroppslig bevissthet (gutt og jente, bli bleietri)
5-6 åringer
- finmotoriske øvelser
- fokus på kosthold, sunn og god mat
- oppleve kroppen- bli sliten og svett
- kroppsbilde
- større utfordringer på turer, hoppe, klatre, gå
- egen hygiene
- aktiviteter inne og ute, aktiviteter etter årstidene
1-2 åringer
- fingermaling
- basisfarger, gul, rød og blå
- modelleire (trolldeig, deig osv)
- bilder
- sang, musikk, dans
- dramatisering
- hermelek
3-4 åringer
- mer fargelære, blande farger bevist
- øve på klipping
- perle
- oppleve kultur i nærmiljø
- erfaring med flere formingsaktiviteter
- sang, musikk, dans, drama
- teater
- fantasikunst
5-6 åringer
- lage egne forestillinger
- samarbeide om kunstprosjekt
- bruke naturmateriell
- lage kunst i naturen
- oppleve kultur i nærmiljø (hemnes bygdetun)
- perle
- sang, musikk, dans og drama- arbeide med tema
1-2 åringer
- gå tur i nærmiljø
- oppleve natur kroppslig, ta og føle på
- synge om dyr og natur
- erfaringer med all slags vær (være ute, ta og kjenne på)
- lytte til lyder
- bli kjent med redskap (bøtte, spade)
3-4 åringer
- årstider
- tidlig miljølære (hva er søppel)
- studere insekter og dyr på nært hold
- fugler (mate, studere)
- gå turer i nærmiljø
- besøke bondegård
- naturglede
5-6 åringer
- årstider og kunnskap om klær til vær
- vite mer om miljø, bærekraftighet og resirkulering
- økosystemlære (hvem bor hvor, spiser hva og trenger hva for å leve)
- respekt for natur og liv
- bruke naturen som arena for lek og glede
- Ute i all slags vær, oppleve glede over alle årstider
1-2 åringer
- Begynnende prososial atferd, være snill og grei mot hverandre
- Vennskap
- Oppleve markering av kristen tradisjon/kultur
- Oppleve forskjellighet
3-4 åringer
- Undre seg sammen med voksne
- Lære om følelser
- Akseptere mangfoldighet
- Mer fokus på kristne tradisjoner /kultur
- Verdisyn
- Prate om liv og død
- Konfliktløsning
- Toleranse mot andre
5-6 åringer
- Andre kulturer og religioner
- Selvkontroll og selvhevdelse
- Markering av kristen tradisjon/kultur
- Konfliktløsning
- Hverdagsfilosofi
- Respekt for alt levende
1-2 åringer
- Hvem er jeg
- Min familie
- Bli kjent med barnehagens ute og inneområde, samt nærmiljø like rundt
- Hvor er mor og far når barna er i barnehagen
3-4 åringer
- Hvor bor jeg
- Hva finnes i nærområde
- Forskjellige yrker (brannkonstabel, postbud, butikkbetjening osv)
- Første erfaringer med demokrati
- Likhet og rettferdighet for alle
5-6 åringer
- Oppleve demokratiske besluttninger
- Bli kjent med nærområde, besøke butikk, post, bibliotek osv
- Hvor bor vi (stedet- landet)
- Flerkulturhet
1-2 åringer
- Puttebokser
- Enkle former
- Høre tall og telling
- Kroppslig utforskning av rom og størrelser
- Enkle begreper (stor og liten)
- Knottepuslespill
- Duplo og klosser
3-4 åringer
- Telling og tall
- Antall (mange, lite)
- Konstruksjonslek
- Spille spill
- Utvide begrep om størrelser, vekt og geometriske former
- Puslespill
5-6 åringer
- Telleremse (1,2,3,4,5)
- Begynnende forståelse for parkobling (en til meg og en til deg)
- Spille brettspill, kjenne mengde igjen på terning, jobbe med regler, vente på tur
- Matte på tvers
- Enkel orientering og romforståelse
- Puslespill